Cafetaria-administratiekantoor informeert u over... 

Payroll medewerkers ontslaan is niet meer zo eenvoudig!

Heeft u payroll-medewerkers in "dienst" ?

 

Payroll wijzigingen per 1-1-2015!

U bent nog steeds van mening dat u niet de werkgever bent van een payroll-medewerker. De rechter denkt daar overigens vaak anders over. In het vervolg op die mening van de rechters is er nieuwe ontslagwetgeving ontstaan die per 1 januari 2015 ingaat.

 

U bent ongetwijfeld aan payroll-medewerkers begonnen omdat u ze dan makkelijk kunt ontslaan en geen verantwoordelijkheden heeft in geval van ziekte. Niets is inmiddels minder waar.

 

Rechters veroordelen inleners (“werkgevers” via het payroll bedrijf) doorlopend tot werkgeverschap met alle verplichtingen van dien. Vanaf 1 januari 2015 zal het contract met het payrollbedrijf pas kunnen worden verbroken als u kunt aantonen dat er redenen zijn om zo’n payroll-medewerker te ontslaan. Voor de payroll-medewerker gelden dezelfde ontslagregels als voor “normale medewerkers”.

 

U moet dus een ontslagvergunning hebben.

 

Weer een ballon die kapot klapt van het verkoopverhaal van de payrollbedrijven. Er blijft steeds minder over. In het verlengde daarop kan een payroll-werknemer ook stellen dat je hem niet wegens ziekte kunt ontslaan. Er gelden immers dezelfde regels als voor gewone medewerkers. U loopt dus het risico dat u over  twee jaar geconfronteerd wordt met een dienstverband van een zieke-payroll medewerker.

 

 

Hoe moet u daarmee omgaan? Een Payroll overeenkomst lijkt steeds meer

een dure manier te worden van uw loonadministratie.

 

Zomaar een paar vragen:

  1. Kan ik het contract met mijn payroll bedrijf opzeggen?
  2. Heeft u al iets gehoord van uw Payrollbedrijf?
  3. Als ik een payroll-medewerker wel ontsla, kan hij mij dan aanspreken als ik iemand anders aanneem?
  4. Wat zijn de gevolgen als een medewerker ziek wordt?
  5. Kan ik een “oproepcontract” met een payroll medewerker afsluiten?
  6. Welke rechten heeft een oproep payroll medewerker als ik besluit om hem minder te laten werken?
  7. Hoe duur is een pay-roll bedrijf uiteindelijk en weegt dit op tegen een regulier dienstverband?
  8. Moet ik nog iets doen vóór 31 december 2014?

 

 

Wij kunnen ons voorstellen dat u nog veel meer vragen heeft. Daarom organiseren wij 4 bijeenkomsten waar u meer informatie kunt op doen over payroll-bedrijven versus normale dienstverbanden, verplichtingen van de werkgever en de juridische consequenties van al deze veranderingen.

 



 


Neem contact met ons op.Advies

Neem contact met ons op zodat wij alles uit kunnen leggen of bezoek onze Thema Bijeenkomst voor de Horeca

Over twee weken de volgende nieuwsbrief: Ik heb een PC....

 

 

 

Copyright 2014 Cafetaria-Administratiekantoor All rights reserved. 
U kent HAAK V.O.F. of een afgeleide hiervan...

Our mailing address is:
Cafetaria-Administratiekantoor
Rondven 73
Maarheeze NB 6026 PX
Netherlands