Cafetaria-administratiekantoor informeert u over... 
ff

 All You can Eat, het personeel smult ervan!

Eat all you canIn de horeca zijn vaak rare gewoontes. Dat brengt de branche met zich mee wordt er dan gezegd. Personeel kan eten zoveel ze willen en op kosten van de baas. Daarnaast ook vol laten lopen met drank.

 

Ja maar, het is onbeperkt beschikbaar, wordt er dan gezegd.

 

Bij de Albert Hein mogen ze toch ook geen pot pindakaas meenemen of een pond kaas per dag opeten. Waarom kan dat in de horeca dan wel?

 

Beseft u wel voldoende dat dit duizenden euro’s per jaar kan kosten. En dan is er nog de vraag of dit allemaal zomaar kan zonder dat de belastingdienst moeilijk gaat doen.

 

 

Een kwestie om over na te denken. Zo maar een paar vragen:

  1. Kunt u aangeven hoeveel er door het personeel wordt gegeten en gedronken?
  2. Gebruikt u uw kassa om daar gegevens over te verzamelen?
  3. Heeft u regels over het gebruik door uw personeel?
  4. Mag het personeel aan representatie doen?

Als u niets van de dit alles heeft geregeld, dan hebt u het niet goed voor elkaar.

U zult versteld staan van de kosten.


Kosten die van uw winst af gaan. 

 

Het is onzin om te veronderstellen dat u geen goede werkgever zou zijn als u daar paal en perk aan stelt. Een goede werkgever doet dit namelijk wel. Iedereen moet weten waar ze aan toe zijn.

 

Wat is normaal te noemen:

  1. Koffie, thee en water onbeperkt beschikbaar stellen.
  2. Als personeel niet thuis kan gaan eten tussen 17.00 en 20.00 mag u een maaltijd ter beschikking stellen.
  3. Een beperkt aantal frisdranken per dag.

Wat is niet normaal te noemen:

  1. De hele dag door snacks eten.
  2. 10 blikjes fris per dag
  3. 10 pilsjes per dag
  4. Ontbijt, lunch en diner op kosten van de baas.

 Dit mag natuurlijk wel...

Buiten het feit dat de belastingdienst van mening is dat elke snack een voordeel uit dienstbetrekking is (en daar moet dus eigenlijk een fiscale bijtelling voor plaats  vinden) lijkt het ook niet erg redelijk dat een werknemer onbeperkt zijn gang kan gaan.
Dat geld overigens ook voor weggeven van drankjes, het extra geven van frites aan bekenden etc.

 

Hoe kunt u deze kosten in de hand houden:

  1. Goede planning van het personeel. Wisseling van de wacht om 6 uur zodat iedereen vóór of ná het werk thuis zijn warme maaltijd kan gebruiken.
  2. Grote flessen fris beschikbaar stellen en geen blikjes of flesjes. Op is op…
  3. Na het werk één drankje op jou kosten.
  4. Geen drank tijdens werktijd (drank maakt losser en dan wordt er makkelijker iets weggeven).
  5. Afspraken maken over gebruik van het personeel. B.v. 50% van de verkoopprijs laten betalen. Gebruik de kassa als registratiemiddel en brengt dit bedrag in mindering op de loonstrook.

 

Geloof me, als u gaat registreren dan zult u versteld staan. Bedragen van € 4000,- per jaar inkoop voor het personeel is geen uitzondering. Winst maken doe je over alles goed na te denken.

 


Neem contact met ons op.Advies

Neem contact met ons op en leer nog meer methoden om te besparen!

De volgende nieuwsbrief gaat over: betalingsregelingen met de belasting

 

 

 


Copyright 2014 Cafetaria-Administratiekantoor All rights reserved. 

U kent HAAK V.O.F. of een afgeleide hiervan...

Our mailing address is:
Cafetaria-Administratiekantoor
Rondven 73
Maarheeze NB 6026 PX
Netherlands